Kalendář

po út st čt so ne
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
červen 2012 - červenec 2012
 
 

Dílčí hry (etapy)

 
 
 
 
 
 
 
 

Pravidla celotáborové hry Dědictví

  1. Úvod

    Každý z vás je členem jedno z týmů lovců pokladů, které si Antonio Gonzáles najal, aby mu pomohly s pátráním po pozůstatcích mayské civilizace na území rodu Gonzálesů. Přestože si Antonio jednotlivé skupiny najal, aby spolupracovaly, panuje mezi vámi rivalita a každý tým se snaží vydělat na celé zakázce co nejvíce.

    Antonio se ovšem nesmí nic dozvědět, jinak by vás všechny okamžitě vyhodil a sehnal si jiné lovce pokladů. Navenek tedy musíte skutečně působit jako spolupracující týmy a žádný náznak vzájemné nevraživosti a soutěživosti by neměl vyplout na povrch!

  2. Cíl hry

    Všechny týmy se společně snaží vypátrat, zda na území patřícím Gonzálesům existují nějaké mayské poklady či artefakty. Pokud by se totiž něco takového podařilo nalézt, Antoniovi by to zcela jistě pomohlo v jeho záměru stát se hlavou rodu Gonzálesů. Pátráním po stopách v knihách i v terénu a rozhovory s obyvateli se tak musíte snažit získat informace, které vás k případným pokladům (existují-li vůbec nějaké) dovedou.

    Na druhou stranu - každý tým by si rád polepšil co nejvíce, a proto se snažíte, aby to byl právě váš tým, kdo odhalí důležité informace o historii rodu Gonzálesů, nebo případně dokonce nalezne nějakou mayskou relikvii. Nesmíte tedy zapomenout, že vašim hlavním (i když na první pohled skrytým) cílem je získat co nejvíce peněz pro svůj tým.

  3. Základní pojmy

    1. Poklady, artefakty a relikvie

      Takto (nebo zkráceně jen "poklady") se označují předměty, které by pomohly Antoniovi v dosažení svých cílů. Zatím nikdo ovšem nedokáže říct, jestli vůbec tyto předměty existují!

    2. Mapa území patřícího rodu Gonzálesů

      Všechny důležité stopy a informace získané během pátrání po pokladech se zaznamenávají na společnou mapu území patřícího rodu Gonzálesů (zkráceně "mapa"). Nejedná se však o obyčejnou mapu - Antonio se nechce spoléhat na již existující mapy, protože nejsou dostatečně podrobné. Na začátku je tedy mapa prázdná a je potřeba na ni nejprve zakreslit plán území a zanést jednotlivé významné body.

      Mapa je rozdělena na 24 oblastí uspořádaných do obdélníku 4 x 6. Řádky oblastí jsou označeny písmeny A - D, sloupce čísly 1 - 6. Každou oblast na mapě lze tedy jednoznačně identifikovat kombinací písmene řádku a čísla sloupce (např. A3, C6 nebo D1).

    3. Pátrací body

      Za umístění v jednotlivých dílčích hrá získává každý tým tzv. pátrací body. Tyto body představují míru nasazení daného týmu v pátrání po pokladech - za pátrací body si každý tým může "nakupovat" informace, které by mu měly usnadnit pátrání po pokladech.

    4. Informace

      Informace je obecné ozančení pro cokoliv, co by mohlo mít spojitost s poklady na území rodu Gonzálesů - může to být zmapováná část území, popis významných orientačních bodů nebo dokonce texty popisující místo, kde by mohl být uložen nějaký poklad. U žádné z informací není zaručena její užitečnost - ne vždy se vám hned podaří natrefit na správnou stopu!

      Každá informace má svou "cenu" (vyjádřenou v pátracích bodech) - tato cena odráží kvalitu informace, tedy to, jak moc může daná informace pomoci v pátrání po pokladech. Existují informace s cenou jeden, dva a tři pátrací body. Ve hře se setkáte s informacemi třech typů:

      Část mapy Informace tohoto typu představuje výsledek snahy vámi najatých kartografů. Výsledkem jejich práce je zakreslení významných objektů do jedné z oblastí mapy - tedy např. lesy, řeky, cesty, apod. Kromě těchto prvků jsou v části mapy rovněž zakresleny číslem označené významné orientační body.

      Identifikace významného orientačního bodu Informace tohoto typu jednoznačně identifikuje orientační bod tím, že jeho číselnému označení přiřazuje konkrétní název.

      Informace o pokladu Tento typ informace (zdánlivě nejdůležitější, ale bez informací předchozích typů zcela k ničemu) shrnuje výsledky vašeho pátrání v knihách a zjišťování informací mezi lidmi. Informace obsahuje např. popis cesty k pokladu nebo dokonce přímo domnělou polohu pokladu. Ovšem pozor: veškeré údaje jsou vztažené k názvům orientačních bodů, nikoliv k jejich číslům.

  4. Začátek hry

    Na začátku hry dostane každý tým svou vlastní mapu - ta, jak již bylo řečeno dříve, je prázdná. Další prázná mapa se umístí na veřejně přístupné místo a každý ji uvidí. Tato mapa je společná pro všechny týmy.

  5. Časový průběh jednoho herního kola

    Herním kolem se rozumí vždy skupina následujících kroků:

    1. Dílčí hra

      Nejprve se odehraje tzv. dílčí hra. Jde obvykle o venkovní hru (vnitřní pouze v případě, že je venku nevhodné počasí), jejíž pravidla budou předem oznámena (obvykle budou viset ráno před snídaní na nástěnce) a opětovně probrána před samotnou hrou.

      Dílčí hry se obvykle odehrávají odpoledne, ale nemusí to být pravidlem. Obvykle se hraje jedna dílčí hra denně, ale ani toto pravidlo není závazné (např. během celodenních výletů se nehrají žádné dílčí hry).

    2. Vyhodnocení dílčí hry

      Po odehrání dílčí hry ji vedoucí vyhodnotí (podle předem stanovených a známých kritérií) a výsledky oznámí obvykle na večerní nástupu. Každý tým dostane přidělené pátrací body podle následující tabulky:

      Pořadí Počet pátracích bodů
      1. 18
      2. 16
      3. 14
      4. 12
      5. 10
    3. Získávání informací

      Po přidělení pátrácích bodů musí každý tým (tajně) oznámit, kolik a jakých typů informací chce získat. Protože při pátrání není vždy výsledek jasný, není si ovšem možné říct o konkrétní informaci. Týmy informace identifikují jejich cenou - tedy například "Chceme tři informace za tři body a jednu informaci za dva body". To, jestli tým dostane část mapy, identifikaci orientačního bodu nebo informaci o pokladu, je určeno náhodným losem.

      Tým nikdy nedostane dvakrát stejnou informaci a nikdy nedostane informaci, která již byla zveřejněna (viz. dále). Tým musí každý den utratit nákupem informací co nejvíce pátracích bodů - ty je možné si schovávat do dalšího dne pouze v případě, že už si tým za zbytek svých pátracích bodů nemůže koupit další informaci (např. proto, že všechny levné informace si již koupil nebo již byly zveřejněny).

    4. Zveřejňování informací

      Posledním krokem je zveřejňování informací - na konci dne vždy týmy předvádějí Antoniovi Gonzálesovi výsledky své práce. Každý tým podle svého uvážení vybere ze všech svých dosud nezveřejněných (a to ani jiným týmem) informací a tajně oznámí vedoucím, že právě tuto informaci bude zveřejňovat. Všechny zveřejněné informace jsou umístěné na společnou mapu a jsou dostupné pro všechny týmy. Pokud je zveřejněna informace, která nemůže být do mapy zanesena (např. název bodu, který ještě na mapě není), je taková informace umístěna do blízkosti mapy a do mapy samotné se umístí až ve chvíli, kdy to bude možné.

  6. Kopání pokladů

    Území rodu Gonzálesů je představováno bezprostředním okolím Duncanu - všechny významné orientační body jsou na mapě. Pokud tým ví, kam jít hledat poklad, nezbývá mu nic jiného, než vyrazit.

    Je dovolenou že se dva (či více) týmů domluví, že půjdou hledat poklady spolu. V takovém případě mohou dohromady najít za každý takto domluvený tým jeden poklad - pokud tým najde poklad sám, smí si ponechat jen jeden.

  7. Hodnocení celotáborové hry

    Pro stanovení celkového pořadí v celotáborové hře se nejprve pro každý tým spočítá celkový počet pátracích bodů, které tým nasbíral během celé celotáborové hry.

    K tomuto součtu se přičtou body za zveřejňování informací. Pokaždé, když tým zveřejní informaci a je jediným týmem, který tuto informaci zveřejnil, započítá si tolik bodů, kolik je hodnota zveřejněné informace. Pokud informaci v jednom dni zveřejnilo více týmů najednou, snižuje se bodový zisk o 1 za každý další tým, který informaci zveřejnil (minimálně však tým získá 1 bod).

    Každý poklad je oceněn bodovou hodnotou (násobičem), kterou se vynásobí součet bodů nasbíraných týmem během celotáborové hry. Pokud týmy hledaly poklad spolu, násobí se jejich body průměrným násobičem pokladů, které tým našel.

    Násobiče pokladů jsou následující:

    1. Replika mayské pyramidy - 12x
    2. Křišťálová lebka - 11x
    3. Mayský kalendář - 10x
    4. Úlomek z mayského kalendáře - 9x
    5. Soška boha Itzamny - 8x

    Pořadí týmů v celotáborové hře se určí právě podle takto získaných součinů.