Pravidla hry č. 11: Šifra mistra Kolumba

Bitvu jste vyhráli, ale válku zdaleka ne - a Kapitán si toho je vědom. Ostatní lodě se rozprchly neznámo kam a vy jste zůstali na moři opět sami. Láhev byla nenávratně ztracena v hlubinách moře, ale při boji o ni jste dokázali opsat celý text, který se v lahvi nacházel. Byl ale zašifrovaný. V lodním deníku samotného Kryštofa Kolumba stála zmínka o jejím dešifrování. Šifa ale byla tak náročná, že kapitán tím pověřil celou posádku s tím, že se každý musí luštění účastnit, protože nalezené truhly bez možnosti otevření jsou naprosto k ničemu.

Jen ten nejlepší luštitel může být odměněn zlatem a s tímhle vědomím jste se pustili do práce.

Koeficient běhavosti 40 %
Koeficient brutálnosti 0 %
Koeficient mezitýmové spolupráce 0 %
Koeficient psychické náročnosti 100 %
Koeficient vnitrotýmové spolupráce 100 %
Pravděpodobnost namočení oblečení 0 %
Pravděpodobnost poškození oblečení 0 %
S sebou na hru: Tužku a papír

Každý tým dostane na začátku hry čtverečkovaný papír se 32 řádky a mnoha sloupci, který představuje křížovku. Vašim úkolem je vyluštit tajenku následujícím způsobem: během hry budete zjišťovat názvy známých literárních děl českých i světových autorů (děl je celkem 32). Každý název díla je nutné zapsat do křížovky do jednoho ze 32 řádků tak, že vynecháte na začátku jistý počet sloupců (0 až 30) a pak zapíšete postupně každé písmeno a každý interpunkční znak (tj. tečku, čárku, mezeru) do jednoho políčka (čtverečku) křížovky. Jeden ze sloupců tvoří tajenku ve směru shora dolů (který to je vám nikdo neprozradí, na to přijdete logicky sami).

Důležitá upozornění:

  • jedno písmeno v tajence musíte uměle změkčit (tj. přidat nad něj háček, protože v názvu díla chybí)
  • obsahuje-li název díla jakékoliv číslo nebo pořadí, vyjádřete jej vždy slovně (místo "58" napíšete PADESÁT OSM, tj. 11 znaků)
  • je-li dílo originálně napsáno v jiném než českém jazyce, uvádějte vždy český název díla, pod kterým bylo dílo u nás oficiálně publikováno - nesnažte se sami název z originálu přeložit
  • obsahuje-li název písmeno CH, zapište jej jako 2 písmena "C" a "H" (slovo "chata" napíšete do pěti čtverečků)
  • slova, která by v ukázce příliš moc prozrazovala název knihy, jsou v ukázkách nahrazena symboly XXX nebo YYY (jedná se především o maskování názvu díla)
  • je-li dílo ukázkou básně, napište vždy název básně, nikoliv celé básnické sbírky

Zjišťování názvů děl: Po lese visí celkem dvě sady papírů, každá sada má 32 kusů (celkem tedy 64 papírů). První sada papírů obsahuje vždy krátký úryvek z díla, jehož název máte zjistit, dále orientační číslo daného papíru a navíc speciální párovací číslo v hranatých závorkách (bude vysvětleno později). Druhá sada papírů obsahuje jména odpovídajících autorů děl, číslo řádku, do kterého máte název díla v křížovce zapsat, číslo sloupce, do kterého máte začít psát první písmeno názvu, a nakonec opět speciální párovací číslo v hranatých závorkách. Druhá sada papírů neobsahuje žádná orientační čísla, spárovat autora k dílu musíte na základě vašich literárních znalostí. Pokud mají dva nebo více úryvků shodného autora, použijte pro správné spárování "párovací číslo" v hranatých závorkách, které páry jednoznačně určí. Pokud je v první sadě papírů od nějakého autora uvedeno pouze jedno dílo, je "párovací číslo" pouze na zmatení a není možné se jím při utváření párů řídit.

Nejprve se hodnotí správnost tajenky a teprve v případě shody několika týmů rozhoduje čas, kdy tajenku týmy odevzdaly.

 
 

Vyhodnocení hry Šifra mistra Kolumba

Tým Počet literárních děl Pořadí
Zlatá kotva 17 1.
ČernovousovY námořníci 11 2.
Mořští kovbojové 5 3.